Konkrét műalkotások elemzésével foglalom össze a szépirodalmi szövegek jellemzőit ebben a két videóban. Az elsőben a művek hangzásának, szóhasználatának és mondatformálásának legfontosabb jellemzőit foglalom össze, az alakzatokkal és a szóképekkel a 2. részben foglalkozom.
VÁZLAT
A szépirodalmi stílus 1.
- Hét alapfogalom
Mivel foglalkozik a stilisztika? A stílussal.
Mi a stílus? A közlés módja.
Mi a stíluselem? Az a legkisebb nyelvi elem, amely már stilisztikailag elemezhető.
Mi a stílusérték? A stíluselem jelentéstöbblete.
Példa a stíluselemre:
- „Harmadnapja nem eszek…”
- „Sok nagybecsü marhát máglyára kihordat…”
Mi a stílusárnyalat? A közlés érzelmi színezete. Lehet: közömbös, választékos, ünnepélyes, tréfás, bizalmas, durva stb.
Mi a stílusréteg? A társadalmi érintkezés meghatározott területeire jellemző stílus.
Milyen stílusrétegek vannak?
- Társalgási
- Publicisztikai
- Hivatalos
- Tudományos
- Szépirodalmi
- A szépirodalmi művek néhány jellemzője
A mű közlései nem pragmatikusak, nem gyakorlatiasak
Egy elképzelt világot építenek föl, amely összetett, értelmezése kimeríthetetlen
Mély élettapasztalatot formál meg élményszerűen
Szövegek között létezik, párbeszédben áll más művekkel
- Hogyan születik a mű?
Az írót nem a praktikus célok vezérlik, hanem készülő művére figyel. A szövegösszefüggés alapján válogat a nyelvi jegyekből. Alárendeli a válogatást az elrendezésnek. Azt fogja kiválasztani, ami beleillik a műbe.
Példa: „Lelkembe/ hallgatag/ dalolom / lallala,/ dajkálom/ a neved/ lallázva, Ilona”.
Miért dajkálja, s nem ringatja, babusgatja, becézi, cirógatja, vagy szeretgeti kedvese nevét?
„Az ütem és a rím megbontja a gondolatfűzés egyeduralmát, értelmen-kívüli irányba elhajlítja a szépségkeresést”.
(Weöres Sándor: A vers születése)
„Ha írás közben egy gondolatom támad, fölugrok és addig járkálok, míg el nem felejtem, és akkor folytathatom a munkát”
(Esterházy Péter: A szavak csodálatos életéről)
- A stíluseszközök rendszerezése
Azok a stíluseszközök, amelyekkel a szépirodalmi művek élnek, jelen vannak a hétköznapi nyelvben is
A különbség a célból fakad: a szépirodalmi művek más összefüggésbe helyezik ezeket az eszközöket
S többnyire gyakrabban, tudatosabban használják őket
- A hangszimbolika
Hangutánzás: gágog, ketyeg, csobog, nyafog
Hangfestés: baktat, bamba, babrál, villan
A hangok kifejezőereje
Az alliteráció: „Barlangjában belől bömböl a mord medve”
- Rím és ritmus
- Érdekes szavak
jellemszó
neologizmus
szakszó
idegen szó
archaizmus
tájszó
szleng és argó
felidézés
rájátszás
- Szófajok
Ige
Igenév
Főnév
Melléknév
Mondatszó
Viszonyszó
- A mondat
soráthajlás (enjambement)
szócsere (inverzió)
A mondat szerkezete
- Hiányos mondat
- Egyszerű mondat
- Összetett mondat
A mondat modalitása
- kijelentő, kérdő mondat
- Felkiáltó, kívánó mondat
A szépirodalmi stílus 2.
Az alakzatok és a szóképek
- Az első rész tartalmából
Stilisztikai alapfogalmak: stílus, stíluselem, stílusérték, stílusárnyalat, stílusréteg
A szépirodalmi mű jellemzői: közlései nem pragmatikusak, egy elképzelt világot jelenít meg, élményszerűen, szövegek között létezik
Hogyan születik a mű? A művész a válogatást alárendeli az elrendezésnek
A stíluseszközök rendszere: hangzás, szó, mondat
A hangszimbolika: hangutánzás, hangfestés, a hangok kifejezőereje, az alliteráció, a rím és a ritmus
Érdekes szavak: jellemszó, neologizmus, szakszó, idegen szó, archaizmus, tájszó, szleng és argó, felidézés, rájátszás
Szófajok: ige, igenév, főnév, melléknév, mondatszó, viszonyszó
A mondat: soráthajlás (enjambement)
szócsere (inverzió)
A mondat szerkezete (hiányos, egyszerű, összetett mondat)
A mondat modalitása (kijelentő, kérdő, felkiáltó, kívánó)
- Az ismétlés alakzatai
Szóismétlés
Tőismétlés
Előismétlés
Utóismétlés
Refrén
Halmozás
Kötőszóhalmozás
- Az ellentét alakzatai
Antitézis
Oximoron:
Ellentét a szószerkezeten belül: „édes mostoha”
Paradoxon:
Ellentét a mondaton belül: „Kínhalál az üdvösséged”
- A körülírás alakzatai
Nagyítás
Kicsinyítés
Litotész
Eufemizmus
Kakofemizmus
Gúny
- A szóképek
Mi a szókép? NÉVÁTVITEL. Egy jelenség nevének átvitele egy másik jelenségre vagy fogalomra:
- „Szeretsz, rózsaszálam?”
- „Lángolt a gondos ész, a szív remélt”
A névátvitel alapja lehet a hasonlóság vagy az érintkezés
Az első hasonlóságon, a második érintkezésen alapul
Hasonlóságon alapuló szóképek: metafora, megszemélyesítés, szinesztézia, abszolút metafora, allegória, szimbólum
Érintkezésen alapuló szóképek: metonímia, szinekdoché
Összetett szóképek: allegória, szimbólum, komplex kép
- A metafora és gyermekei
A metafora lehet egyszerű és teljes, köznapi és művészi
Megszemélyesítés: olyan metafora, amikor élettelen dolgot emberi cselekvéssel vagy tulajdonsággal ruházunk föl
Szinesztézia: az azonosítás során több érzékelési terület kapcsolódik össze
Abszolút metafora: a szimbólum rokona, nem tudjuk megnevezni az azonosítottat
Az allegória és a szimbólum mint egyszerű szókép („A vész kitört”, „Az április megőrült”)
- Metonímia, szinekdoché – hasonlat
A metonímia érintkezésen alapuló szókép:
- Térbeli: „Álom nélkül álmodunk/ Én s a magyar tanyák”
- Időbeli: „Völgyben ül a gyáva kor”
- Anyagbeli: „Pejlovam viszik Budára, /magamat vason utána.”
- Ok-okozat felcserélése: „Ötszáz halál megyen háta után ennek”
Alfaja a szinekdoché: rész és egész, nem és fajfogalom cseréje cseréje: „ Az nem lehet, hogy annyi szív/ Hiába onta vért” : „Öklének csapásit sűrűn osztogatja: Ömlik a vér száján és orrán a vadnak”
Hasonlat: két dolog összehasonlítása szemléltetés vagy hangulati hatás céljából: „mint oldott kéve, széthull nemzetünk”
- Összetett szóképek
Allegória: olyan képsor, amely egy gondolatsort világít meg
Szimbólum: Nemcsak helyettesít egy gondolatsort, hanem új, másként kifejezhetetlen tartalmakat is felidéz
Az allegória a gondolat kedvéért, a szimbólum önmagáért részletezi a képet – de nem öncélúan
Komplex kép: Egymásba fonódó képek sora, amelyek egyszerre hatnak szemléleti, gondolati és hangulati síkon
- Stíluselemzés
Az elemzés nem lehet öncélú. Csak a témával összefüggésben van értelme
A témára vonatkozó hipotézisünket vizsgáljuk a stílus fényében Hogyan? Elemző körmozgást végzünk az egész (a téma) és a részek között
„A mű világának minden pontja archimédeszi pont” (József Attila)