Skip to content

Ebben a videóban az 1880-as-90-es évek magyar irodalmát mutatom be. Vajda János, Reviczky Gyula ás Komjáthy Jenő líráját, valamint Bródy Sándor, Gozsdu Elek és Petelei István novellaművészetét állítom a középpontba.

VÁZLAT

A Nyugat felé
A modern magyar irodalom születése


Vajda János, Reviczky Gyula, Komjáthy Jenő
Bródy Sándor, Gozsdu Elek, Petelei István

  • A 19. század 2. fele
  • A kor irodalma három szakaszra tagolható:
  1. Nemzeti klasszicizmus (1849-1870): Tompa Mihály, Kemény Zsigmond, Gyulai Pál         
  2. A kiábrándulás kora    (1870-1884): Arany László, Beöthy Zsolt, Asbóth János   
  3. A modernség kibontakozása (1884-1905)
  • A modernség kibontakozása
  • A kapitalizmus átrendezi a társadalmat és a szellemi életet
  • Torz polgárosodás
  • Új mozgalmak
  • Sajtó és könyvkiadás
  • Az újdonságok a lírában jelentkeznek először
  • A kor reprezentatív műfaja a novella
  • A kor lírája
  • Az új vezéreszme a személyiség, a fő téma a szerelem  
  • Stílusuk kevert: romantika, népiesség, szimbolizmus, szecesszió stb.
  • Közös bennük, hogy „a tárgyi világot alárendelik a lelki tartalom kifejezésének” (S. Varga Pál)
  • „A magyar irodalmat a nemzeti szűkebb köréből az általános emberi színvonalára” akarja emelni – írja Komjáthy Jenő
  • Vajda János (1827-1897)
  • Pesten született, de Válon nőtt fel
  • Székesfehérváron tanul, hadnagy a szabadságharcban
  • Az 1850-es évektől Pesten él, újságírásból
  • Témakörei:
  • Szerelem (Gina-versek)
  • Politika
  • Tragikus magány
  • Filozófiai dalok
  • Húsz év múlva
  • Ihlető: Kratochwill Georgina, pesti szállásadójának lánya
  • Két szerkezeti egység
  • Alapkép: Montblanc
  • Arról szól: sohasem lehetünk teljesen úrrá a szívünkön, mindig lesznek olyan pillanatok, amikor belopódzik életünkbe a szenvedély
  • A vaáli erdőben
  • Műfaj: filozófiai dal
  • Eszmei háttér: Schopenhauer filozófiája
  • Téma: visszavágyódás a természet és a gyermekkor nyugalmához
  • Kifejezőeszközök:
  • Főnévi igenév
  • Szimultán ritmus
  • Gondolatritmus
  • Hangszimbolika
  • Reviczky Gyula (1855-89)
  • Törvénytelen gyermek, egész életében anyagi gondokkal küzd
  • Fő műfaja az impresszionista dal, használ szimbólumot is, de hangulatai és látomásai szomorú lelkivilágát fejezik ki
  • Magamról című önmegszólító verse humorelméletét is érzékelteti
  • Pálma a Hortobágyon Ady verseinek otthontalanságát idézi (Ugar, Messiások), de még hiányzik belőle a drámaiság és a nyelvi erő. A hangnem itt is elégikus
  • Komjáthy Jenő (1858-1895)
  • Szécsényben született, tanár Balassagyarmaton majd Szenicen
  • Nagy lázadó, elutasítja a korízlést, a romantikához fordul vissza
  • Önistenülése Ady felé mutat, de csak előfutár. Nietzsche, később a gnózis tana hat rá. Az Istennel való egyesülés lelki öröme a szellemi háttere két legszebb versének, A homályból és a Diadalének című alkotásnak
  • Ezek heuresztikus versek, himnikus pátosz jellemzi őket
  • A kor epikája
  • A 80-as, 90-es évek reprezentatív műfaja a rövid novella (rajz)
  • Az új műfaj a kor problémáira figyel elsősorban. Kialakulása a hírlapok népszerűségének is köszönhető
  • Jellemzői
  • kihagyásos cselekmény
  • anekdotából példázat
  • az elbeszélő nyomatékos jelenléte
  • Bródy Sándor (1863-1924)
  • Egerben született zsidó kereskedő családban. Néptanítónak készül, de nem fejezi be tanulmányait. Gyulán, írnokoskodik majd 1884-től Pesten újságíró
  • A Nyugat indulásáig ő az új törekvések jelképe. A világvárossá növekedett Budapest írója
  • Újdonságai
  • Új tematika (kívülrekedtek)
  • Modern nyelv (szleng, argó)
  • Egyszerre modern és romantikus
  • Naturalista novellák
  • Bródy első novelláskötete a Nyomor (1884)
  • Nagy feltűnést keltett
  • A benne szereplő írások közül kiemelkedik az Egy tragédia
  • Az alkotás a kisembersors naturalista megformálása, Móricz Tragédiájának előképe. Mindenekelőtt az életösztön központi szerepe kapcsolja hozzá
  • Az Erzsébet dajka és más cselédek című ciklus (1902) novellái a cselédsorsot állítják a centrumba
  • A novellát nemcsak a téma, de a megformálás is a naturalizmushoz kapcsolja; az elbeszélő jobbára tárgyiasan, objektíven adja elő a történetet
  • Sikeres dráma is készült belőle (A dada)
  • Kaál Samu (1894)

A Matyóföld egyik falujában egy hadnagy báró összetűzésbe keveredik a helyi orvossal, akit szolgájával, Samuval meggyilkoltat. Azt ígéri neki, elrendezi az ügyet. A fiú még az akasztófa tövében is hisz neki…

  • Grendel Lajos így jellemzi: „Kaál Samu naiv és rendíthetetlen bizodalma feljebbvalója iránt többet elárul az osztályok közötti emberi-társadalmi szakadékról, mint akármilyen részletező nyomornaturalizmus”
  • Gozsdu Elek (1849-1919)
  • Ercsiben született. Temesvárott és Pesten jár gimnáziumba, majd jogot végez Pesten.  A Délvidéken ügyészkedik
  •  Nagy műgonddal dolgozik. Két regénye és úttörő novelláskötete (Tantalus, 1886) után keveset ír. Kései levelei (Anna-levelek) 1960-ban kerülnek elő. Ezek a magyar szecesszió legszebb darabjai
  • Gozsdu Tantalusa az egyik legegységesebb novellaciklus a magyar irodalomban.
  • Főszereplői, akár a mitológiai király, nem érzékelik a lét nyitottságát, egyetlen életkísérlettel akarnak harmóniát teremteni, ezért küzdelmük reménytelen
  • Az étlen farkas
  • A társadalom perifériájára szorult értelmiségi proletárról szól
  • Számos világirodalmi hatást mutat fel:
  •  Stendhal
  • Dosztojevszkij
  • Baudelaire
  • Ám a magyar valóságában mutatja be a modern kor legfontosabb problémáját: a közösségi eszmények tovatűntét és a személyiség önmegvalósítását
  • Petelei István (1852-1910)
  • Marosvásárhelyen született, a pesti bölcsészkaron történelmet tanul, majd író-újságíró lesz, szülővárosában és Kolozsvárott (1880-1891)
  • Házassága gyermektelen, súlyosbodó idegbaj gyötri. A kolozsvári idegklinikán hal meg
  • Szaggatott előadásmódjával, a hangnemek és a nézőpontok gyakori váltogatásával a modern próza előfutára
  • Egy vénlány eltorzult lelkivilágát állítja a középpontba Az Árva Lotti (1881)
  • Modern vonása: az elbeszélői és a szereplői szólamok széthullása